Dag 3 (20 juli)

Åkte tillsammans med Pauliina till skolan som vi hade bestämt. Vi skulle träffa gruppen på skolgården kl. 8.30 och sen skulle vi bli indelade i de internationella grupperna. Tur att jag hade Pauliina med mig annars skulle jag nog ha villat bort mig och kommit försent till skolan haha ;) Vi steg av bussen i Waitrose och gick till skolan. Vi hade inga problem med att hitta och det var till stor del tack vare Pauliina som kunde/visste vägen. När vi kom till skolgården var några från våran grupp redan där och väntade. Vi slog oss ner vid ett bord där några andra tjejer från gruppen satt och väntade på att alla andra skulle komma så att dagens program kunde börja. Var lite spänd och nervös för visste inte alls i vilken grupp jag skulle hamna och om det skulle vara några andra från finska gruppen i min internationella grupp. Var också lite nervös över att jag skulle ha gjort jättedåligt ifrån mig på provet och hamna i tredje leveln eller nånting (det finns fem levels sammanlagt, där den femte är högsta leveln) När jag var i Torquay var jag i fjärde leveln så det skulle ha vart liite pinsamt om jag nu skulle ha hamnat i tredje leveln.

När alla i gruppen var på plats gick vi in i skolans gymnastiksal och satte oss och väntade på de andra grupperna. Det skulle vara en grupp från Italien, en från Spanien och en från Hong Kong. När alla de andra grupperna var på plats delade lärarna ut lappar åt alla där det stod ett namn på den grupp man skulle tillhöra. Jag var väldigt förvirrad och fattade typ ingenting haha :) Angelica och Jessica som jag satt breve hade fått Edward A och Edward B. Själv hade jag fått Bella B. Pauliina hade också fått Edward nånting så vi skulle tydligen inte vara i samma grupp heller. Efter en stund ropade en lärare att alla som hade Bella B på sin lapp skulle komma fram. Gick fram. Såg att det var folk från Italien och Spanien i min grupp. Fanny var den enda som jag kände någorlunda bra från finska gruppen i min nya internationella grupp. Anna-Stina var också i min grupp. Vi gick till ett klassrum och satte oss. Vår lärare som presenterade sig som Philip sa att vi skulle köra några lekar för att lära oss namnen på varandra. Vi skulle säga vårt namn och vad våran favoritmat och artist var och sen skulle nästa person i tur upprepa de man sagt t.ex your name is Rebecca and your favorite food is chocolate and u like Justin Bieber haha. Sa faktiskt det kom inte på något annat att säga än att min favoritmat var choklad. Fick plötsligt hjärnsläpp haha ;) Jag var iaf först ut att börja så behövde inte upprepa någonting som tur var.

Den som inte kom på vad de andra hade sagt föll ut ur leken. Jag Fanny och Anna-Stina vann haha. Sen efter leken gjorde vi upp en lista på vad vi inte skulle få göra i klassrummet och hur vi skulle vara och en hurdan lärare vi tyckte Philip skulle vara. Min grupp bestod av Raakel, Emilia A (det fanns två Emilia i gruppen så) och Fanny. Våra ideer spårade lite och vi kom ifrån ämnet litegranna kan man säga haha :D Tror Philip blev lite irriterad där ett tag fast mest på Emilia A och Raakel cause I´m a good girl u know hahahaha ;) Vi fick också våra böcker. Såg då att jag var i level 5 eftersom det stod det på böckerna vi hade fått. Nice, nice. Vi bestämde och röstade vilka ämnen vi ville lära oss och ha om. Vi valde bl.a fashion, travel, animals..... Vi delade också upp oss i grupper till EF video projektet. Var med Fanny, Emilia V och Davide från Italien. Vi planerade lite på projektet och sen var de två lektionerna slut och vi fick lite fritid förrän vi skulle träffas vid Churchill Square kl. 13.30 för eftermiddagens aktivitet som var Brighton Museum.

forts. på dag 2 (19 juli)

När vi kom fram till busstoppen var då frågan på vilken sida av vägen ens eget var. Fanny hittade sitt nästan med detsamma medan jag var väldigt förvirrad as always vad annars liksom haha ;) Väntade en liten stund med Fanny på att hennes buss skulle komma. En buss kom som gick åt hennes håll men när hon gick in i den och visade upp sitt sju dagars busspass (blir mycke bussord här nu haha) så gällde det inte för den bussen så hon fick gå ut och vänta på nästa. Lite konstigt tyckte vi.

En buss kom som det stod 5B Hangleton på. Jag var inte helt säker på om det var den som jag skulle ta så jag gick in i den och visade upp kartan där Allison hade ringat in busshållsplatsen (Greenfield Crescent) där jag skulle stiga av åt chauffören men han visste inte om han stannade vid någon sådan busshållsplats. Så jag gick ut ur bussen igen. Tog fram brevet som Allison hade skrivit åt mig och som jag fick när jag kom. Ögnade igenom det och hittade var hon hade skrivit vilken buss jag skulle ta. 5B Hangleton via Hollingbury. Det måste stå via Hollinbury på bussen annars åkte jag åt fel håll stod det. Fanny föreslog att jag skulle gå över till andra sidan. Sa hejdå till henne och så gick jag över för att leta efter mitt busstop. Hittade det inte så jag traskade iväg till Churchill Square (vi var i Waitrose). Det var inte så fasligt långt att gå.

Hittade rätt busstop och bussen kom efter en stund. Var lite rädd att jag skulle missa var jag skulle stiga av för jag mindes inte hur mitt område såg ut. Tur var det då att det längst fram i bussen visades var den stannade näst. Steg av vid rätt hållplats men då var problemet hur jag skulle gå för att komma till mitt hus. Alla hus såg ju exakt likadana ut eller kanske inte exakt men de liknade iaf alla varandra. Klurigt. Började gå och efter att ha gått ett tag började jag känna igen mig. Det här var nog min gata men hur var det mitt hus såg ut nu igen haha. Plötsligt ropade någon It`s your house. You live here! Det var Martin som ropade åt mig för jag hade gått förbi mitt hus. Lite pinsamt haha :) Gick in och väntade på att Allison skulle ha lagat middagen klar.

Efter middagen gick jag och gjorde mig klar inför kvällens disco som skulle vara på ett ställe som hette the Loft. Vi skulle mötas vid Churchill Square kl. halv åtta och sen så skulle vi gå tillsammans med hela gruppen till det. Tror att det var obligatoriskt för alla att gå på det eftersom det var första discot. Hade ganska bråttom eftersom jag ville hinna med Leonie och Patricia som skulle åka snart. Ville ju inte åka in till Churchill Square ensam så. De skulle inte till discot utan de skulle ha någon annan aktivitet med sin grupp, minns inte vad längre. Frågade vad de tyckte om EF discona och de sa att de tyckte de var helt ok. Lite trångt och så spelade de inte deras typ av musik. Discona var inte really their thing sa de.

När vi kom till the Loft ställde vi oss i kö och så blev vi visiterade. De kollade igenom våra väskor så att vi inte skulle ha alkohol eller nåt i dem och så kollade de våra fickor också sen fick vi gå in. Det var ganska trångt på discot. I början var det lite segt men sen gick tiden rätt fort. De spelade helt okej musik också. Ibland lite bättre, ibland sämre. Var med Annika och Anni mestadels och dansade på discot men även några andra tjejer från våran grupp som jag inte kände så bra ännu joinade oss. När sommarens EF låt Nothing Really Matters av Will.i.am började spelas gick alla EF ledare som var på discot upp på de tre små scenerna som fanns på the Lofts discogolv och dansade EF dansen. Alla verkade kunna den förutom vi men vi försökte så gott vi kunde att hänga med och göra rätt rörelser. Så småningom skulle vi väl nog lära oss dansen och kunna visa den vidare till nya EF studenter.

Efter discot som slutade klockan cirka halv tio gick vi tbx till Churchill Square där alla skulle ta bussarna hem eftersom vi skulle upp rätt tidigt nästa morgon också. Sa hejdå till Annika och Anni och gick till min busshållsplats för att vänta på bussen. Det stod några andra tjejer som jag vagt kände igen från våran grupp och väntade på bussen vid mitt busstop. De stod och pratade med två fulla killar som tydligen skulle med samma buss också. Gick fram och började snacka med dem. De hette Pauliina, Anna-Stina och sen var det en spansk tjej som hette Carla. Killarna minns jag inte längre vad de hette, minns bara att en av dom var från Ukraina och att den andra var från Vitryssland typ. De var iaf väldigt underhållande. Vi fick vänta en liten stund på våran buss. Bussarna kom inte lika ofta på kvällen som de gjorde på dagen. Satt med Pauliina i bussen. Hon var en jättehärlig tjej och gilla the Janoskians, One Direction och Justin Bieber som mig också. Great!! :D Hon skulle av vid samma busshållsplats som mig också. Hon bodde dessutom rätt nära mig också, på samma gata t.o.m några hus ifrån mig bara. Vi bestämde att vi skulle träffas vid busshållsplatsen och ta bussen tillsammans till skolan nästa dag.

Mariia och Mari efter discot <3

forts. på dag 2 (19 juli)

När vi sen gick vidare mot Brighton Pier började en tjej som hette Fanny snacka med mig. Hon var också finlandssvensk, så vi var sammanlagt tre stycken som pratade svenska i gruppen. Nice! :) Vi pratade om allt mellan himmel och jord. T.ex om vilket gymnasium hon gick i och vad hon tyckte om det, om våra familjer osv. När vi kom till Brighton Pier fick vi lite fritid för att gå och utforska den. Fanny och jag gick med Jessica och Angelica. Brighton Pier är verkligen en härlig och mysig pier, speciellt på kvällarna då allting är upplyst. Efter att ha varit på piren en liten stund gick vi via stranden mot skolan. Brighton har en härlig stenstrand, inte vad jag är van vid iaf men den är jättehärlig. Will visade oss vägen till skolan, fast han råkade gå lite för långt först haha och gick förbi skolan så vi fick gå tbx en liten bit. Han visade oss också var vi kunde köpa mat och billiga frukter eller grönsaker om vi skulle ha glömt våran lunch någon dag eller om vi bara ville ha något mer att äta.

När vi kom till skolan fick vi fritid för en liten stund innan vi skulle ha vårat prov som skulle visa i vilken grupp vi skulle vara och i vilken level. Jag, Fanny, Jessica och Angelica följde med några andra tjejer i våran grupp till en park. Där satte vi oss och åt våra luncher. De var lite vått i gräset så det var kanske inte världens smartaste ide att sitta i gräset men aja whatever. När vi kom tbx till skolan var det dags för provet. Vi delades in i tre olika grupper med tre olika lärare. Vi fick en brittisk lärare som hette Emma. Provet var ganska enkelt och nästan helt likt provet jag hade de första dagarna i Torquay när jag var där. Efter provet ville Emma veta lite om Finland så vi blev indelade i grupper för att göra planscher om Finland som vi sedan skulle presentera för varandra. Jag var med några tjejer som hette Mari, Mariia och Rebekka. Vi skulle göra våran plansch om turismen i Finland och det gick ju inte så värst bra haha. Vi kom typ ingenvart men som tur var så blev vi räddade av brandalarmet som började tjuta.

Vet inte om det var en övning eller om det faktiskt brann (eller bara var falskt alarm) någonstans i skolan. Vi marscherade iaf ut och ställde upp oss på led och blev räknade. Sen efter det så fick vi gå. Puh, så inget presenterande av planschen då, vilken tur. För den var verkligen urusel haha ;) Först trodde jag att jag skulle bli tvungen att gå från skolan till busstopen själv men fick syn på Fanny som hade vart i en annan grupp än mig. Så hon och jag gick tillsammans till busstopen men vi tog så klart fel väg men den ledde oss nog rätt iaf så småningom fastän det kanske inte var den allra snabbaste vägen att gå från skolan men men what to do när man är ny och inte vet.

Del tre får ni senare =D

Brighton Wheel plus Fanny som tar kort
Tycker det här är en så härlig bild eller hur? Vad tycker ni? :)
  Vid stranden hade dom massvis av såna här små affärer eller gallerier som dom kallades tror jag.
  Will berättade för oss att varma och soliga dagar var det fullt av liv vid stranden och då flyttade dom t.ex
  ut serveringarna och sina saker.

Dag 2 (19 juli)

Steg upp klockan kvart över sex för att göra mig iordning och äta frukost. Skulle ju möta gruppen redan kl. 8.00 vid Churchill Square så. Vid frukosten mötte jag de två österrikiska tjejerna Leonie och Patricia för första gången. De bodde båda två i Wien och var här i Brighton för andra gången. De var jättesnälla och trevliga. Småpratade om lite allt möjligt med dem och de frågade mig en heldel saker också. Frukosten var inte alls som hemma, men det hade jag inte väntat mig att den skulle vara heller. Visste nästan vad det skulle vara. Hemma brukar jag äta en rätt nyttig frukost typ. Gröt och sen en smörgås helst av rågbröd eller jättemörkt bröd men här var det ett antal olika flingsorter att välja emellan som t.ex chokladpuffar, honungspuffar och sockrade cornflakes och sen ljust bröd till det. Hon hade också ställt fram nutella att bre på smörgåsarna och jordnötssmör och sen olika sorters marmelader som t.ex apelsinmarmelad och jordgubbsmarmelad. Hon hade också gjort iordning våran lunch som bestod av en liten chipspåse, orangejuice, en chokladstång och sen en smörgås av ljust bröd och med bara smör innuti yum yum säger jag bara (not) haha ;) Men så ser lunchen oftast ut som man får, det skulle vara något väldigt ovanligt om man fick någonting någorlunda nyttigt. Men men det går ju.

Efter frukosten gick vi till busshållsplatsen. Det tog väl ca 10 min att gå dit. Bussen skulle komma var tionde minut. Det tog typ 25 min att åka med bussen till Churchill Square som ligger i Brightons centrum kan man säga. Jag var lite orolig över att jag inte skulle hitta min grupp först men det behövde jag inte vara för såg dem nästan med detsamma när jag steg av bussen. Leonie och Patricia försvann iväg till skolan. Dom hade sina lektioner på Hilton hotel som låg vid stranden. Några från våran grupp var försenade så vi var tvungna att vänta en liten stund tills vi kunde börja rundvandringen som vi skulle ha. Först satt jag typ ensam medan vi väntade på dom som var försenade men sen började jag prata lite med Jessica och Angelica, två jättetrevliga tjejer från södra Finland. Dom var också finlandssvenska som jag. På rundvandringen gick vi bl.a till Brighton Pavilion, the Lanes och så gick vi till Brighton Pier och stranden också. Vi hade Will som var från Brighton som våran guide. När vi var i the Lanes började Krista våran finska ledare prata med mig. Hon frågade bl.a hur min värdfamilj var och om jag var den enda studeranden i min familj. När vi sen kom till Brighton Pavilion fick vi fritid i tjugo minuter. Will berättade lite om the Pavilion men vi gick inte in i den. Det skulle vi göra senare någon dag. Två jättetrevliga tjejer Anni och Annika började snacka med mig. De kom från Östra Finland. Sen gick vi vidare till Brighton Pier och stranden.

Del 2 av dag 2 får ni senare. Kommer troligtvis att dela upp denna dag i tre olika inlägg också just so u know. Tog endel bilder från denna dag också så nu får ni äntligen några bilder yeey haha :D
  The Lanes
Ännu en till bild från The Lanes. Vädret var inte så speciellt bra denna dag heller. Ganska så kallt och
lite blåsigt men det var iaf inte lika förskräckligt som det var dagen före. Då var det bokstavligt talat hemskt väder.
Brighton Pavilion
Annika vid Brighton Pavilion
Jag vid Brigton Pavilion.

forts. på dag 1 (18 juli)

Sorry för den urusla uppdateringen. Lovade ju att jag skulle skriva ganska ofta men det gick ju inte så bra så att säga men jaja här kommer iaf den sista delen av dag 1 på språkresan.

När jag hade lämnat väskorna i mitt rum frågade Allison om jag var hungrig och ville ha något att äta. Hon hade gjort mat till sig och sin sambo Martin men det räckte åt mig också. Maten hon hade gjort såg inte så speciellt god ut. Jag vet inte alls vad det var. Någon sorts köttgryta med stora morötter i iaf och så ris till det. Hon slevade upp en jättestor portion åt mig och allt jag tänkte var oh gosh aldrig att jag kommer att få i mig allt det där fast jag ville ju inte vara oförskämd heller och lämna massvis. Vi åt i deras vardagsrum framför teven. De tittade på nyheterna och sen på något vetenskapsprogram. Jag pratade lite med Martin och berättade bl.a lite om mig själv. Hälsade också på deras ubersöta hund Maddy. Allison berättade för mig att Maddy var ganska gammal och hade någon slags sjukdom, minns inte längre vad den hette men den (sjukdomen alltså) gjorde iaf så att hon blev ganska stel bl.a i benen och hade därför ganska svårt att röra sig. Säkert hade hon ganska ont också. De var tvungna att ge henne medicin varje dag. Stackars hund! :/

Efter att ha bara suttit och petat i maten ganska länge sa jag att jag var mätt. Allison sa att det var okej och att hon skulle ge mig lite mindre portioner i framtiden. Hon sa också att hon skulle komma upp till mitt rum lite senare och berätta för mig och visa på EF kartan som vi fått  hur jag skulle åka med bussen t.ex var jag skulle stiga av och på och vilken buss jag skulle ta osv. Sen skulle vi också ta en promenad och Allison skulle visa mig var busshållsplatsen låg. Gick upp på rummet och läste bl.a ett brev som Allison hade skrivit till mig där det stod om vilka regler som gällde i huset och annan nyttig information som kunde vara bra för mig att veta. T.ex stod det att hon inte ville att man duschade efter kl. 9 på kvällarna och att om vi ville kunde hon tvätta våra kläder på lördagarna.

När Allison hade ritat upp bussrutten på min EF karta och ringat in var min busshållsplats låg gick vi ner för att klä på oss och gå ut. Det regnade forfarande och blåste, usch! Då slog det mig att jag hade glömt att packa ned ett paraply. Det som är något av ett måste när man åker till England. Som tur var så hade tjejen som bott i mitt rum tidigare glömt kvar sitt paraply där så jag tog det. Hon hade glömt kvar en splitterny osthyvel i rummet också haha. Det där behövde ju alla veta också haha ;) Very important information yes. Iaf så gick vi till busshållsplatsen och tillbaka och jag kände mig helt lost. Försökte desperat att memorera hur man skulle gå för att komma till busshållsplatsen men det gick inge vidare. Allison sa att de två österrikiska tjejerna som också bodde i samma värdfamilj som mig skulle följa mig till busshållsplatsen nästa dag. Hon berättade lite om dem och sa att de var 14 och 15 år gamla och att de hade kommit på måndagen. Det bodde också en arabisk kille i min värdfamilj. Han hade redan varit i Brighton i en månad ungefär och skulle stanna någon månad till berättade Allison. Jag hade inte träffat någon av dem ännu.

När vi kom tillbaks till huset gick jag och duschade. Tänkte nästan inte få upp badrumsdörren sen när jag hade duschat klart eftersom den hade ett så knepigt låssystem. Nu låter det typ som att jag skulle vara helt IQ befriad eller nåt haha ;) Men efter en stunds pillande fick jag nog upp den. Höll ju nästan på att få panik där inne när jag inte fick upp dörren men bara nästan. Efter duschen gick jag och la mig fastän klockan inte var så mycket än men jag var så utmattad efter den låånga dagen. Hade ju stigit upp kl. 4.30 och nästa dag skulle vi möta våran grupp och den finska ledaren redan kl. 8.00 så det var bäst att vara utvilad och något sålunda pigg då.

Det här blev nu ett superduper långt inlägg men det gör väl inte så mycket. :)