forts. på dag 1 (18 juli)

När vi hade kommit till Heathrow flygplats så tog vi våra väskor och gick snabbt till bussen som väntade utanför på oss och som skulle ta oss till Brighton. Vädret var helt förskräckligt haha :) Det regnade och blåste och var ganska kallt. Inget sommarväder alls så att säga.  Bussresan tog ca 2 timmar tror jag, men är inte helt säker. Försökte att sova lite i bussen men det gick inte så värst bra. När vi kom fram till Brighton åkte vi till någonting som kallades för Brighton racecourse dit våra värdfamiljer skulle komma och hämta oss någongång mellan 5-7 på kvällen beroende på när de slutat sina jobb. Vi hade ganska mycket tid på oss tills dom skulle komma så vi hade en heldel program före det. Först fick vi lite info om vad som skulle hända de kommande dagarna och så fick vi en karta över Brighton. Vi fick också en till ledare Will som var engelsk och som skulle vara med oss de första dagarna i Brighton innan vi blev indelade i de internationella grupperna.
  Efter att vi hade fått lite info skulle vi åka in till Brighton centrum för att äta på en italiensk restaurang som hette Donatellos. Vi fick våra bussbiljetter och de förklarade för oss hur de skulle användas och så åkte vi iväg. På Donatellos tog jag någon pasta fast i ärlighetens namn var den inte så speciellt god. Åt typ mindre än halva portionen. Skämdes faktiskt lite haha ;) när jag lämnade så mycket. Efter Donatellos visade ledarna oss Churchill Square shopping center och vi fick 20 minuter fritid där innan vi skulle ta bussen tbx till Brighton racecourse. Jag gick runt med Miia och Sonja som jag träffade på planet och vi kollade in några affärer. När vi kommit tbx till Brighton racecourse fick vi lite mera info och sen fick vi lite fritid innan värdfamiljerna skulle komma. Fast det fanns dock inte så mycket att göra på Brighton racecourse haha. Vid det här laget var jag ganska nervös. Hur skulle min värdfamilj vara egentligen? Jag visste typ ingenting om dem.
  När mitt namn ropades upp tog jag mina väskor och följde efter ledarna ut. Ingen annan från våran finska grupp skulle bo i samma värdfamilj som mig. Det var en medelålders kvinna som kom och hämtade mig och som hette Allison. I bilen påväg hem till dem pratade jag och Allison om allt möjligt. Hon berättade en heldel om sig själv och så sa hon att EF också hade bytt värdfamilj åt mig i sista stund. Jag skulle egentligen ha bott hos någon annan. Det var då jag kom på att det hade stått på myef att jag egentligen skulle ha bott hos en Marion i Hove. Virrig som jag är hade jag inte ens tänkt på eller lagt märke till att det inte ens var någon Marion som kom och hämtade mig. Iaf när vi kom till deras hem visade Allison mig mitt rum. Det var jättefint. Jag fick ett helt rum för mig själv med en stoor säng, en stor garderob och ett skrivbord. I rummet fanns det också en TV uppmonterad på väggen. Jag hade trott att jag skulle vara tvungen att dela rum med en eller två personer som jag gjorde förra gången när jag var i Torquay på språkresa men var jätteglad över att ha fått ett eget rum nu. YEEY :)

Det här blev nu ett vääldigt långt inlägg. Ingen orkar säkert läsa detta här nu men jag skriver dels bara för mig själv för jag vill minnas vad vi gjorde om dagarna. Del tre får ni senare. Någon gång i nästa vecka säkert. Så håll ut tills dess haha ;)

Dag 1 (18 juli)

Klockan 6.00 skulle jag möta upp min grupp på flygplatsen. Planet skulle gå lite över åtta. Så det blev en tidig morgon för mig. Steg upp halv fem för att göra mig iordning. Kunde knappt äta någonting eftersom jag var så nervös. Lite före klockan sex kom vi till flygplatsen. Några av de som skulle på språkresan var redan där men ingen EF ledare hade kommit ännu. Hon kom typ prick klockan sex tror jag. På flygplatsen hände något ganska pinsamt också haha. Vi gick och checkade in våra väskor (heter det så förresten, don`t know) och fick våra biljetter. Jag hade inte förstått allt ledaren hade babblat på om eftersom jag inte är sådär jättebra på finska och trodde att vi skulle gå direkt till gaten.
  jag gick iväg dit. Väntade där ganska länge men ingen annan från min grupp kom. Tyckte det var ganska underligt och trodde att jag hade gått till fel gate men det var nog rätt. Plötsligt ringer pappa och frågar var jag är. Han säger att de letar efter mig (EF ledaren då alltså) och att jag med detsamma skall ringa till ledaren och berätta var jag är. De kommer till gaten efter en stund och våran ledare berättar att vi skulle gå tilsammans som en grupp till gaten och inte själva. Hon var ganska arg på mig tror jag haha och det var ganska pinsamt också. Bra första intryck resten av gruppen får av mig liksom haha. Det första jag gör är att göra bort mig. Ganska typiskt mig alltså haha. På planet satt jag mellan Miia och Sonja. Vi pratade om lite allt möjligt och försökte sova lite. Det tog ca 2 timmar att flyga till London Heathrow flygplats.

Resten av vad som hände dag 1 får ni senare. Har tyvärr inga bilder från dag 1 heller tror jag.

Dag 1 (18 juli)

The trip begins

Ojdå råkade visst bara publicera rubriken tidigare, jaja whatever det gör väl inte så mycket antar jag. På tisdagen dagen före språkresan åkte jag, mamma och pappa ner till Helsingfors för att sova på hotell. Vi startade våran 5 timmars långa färd ner mot Helsingfors lite över klockan ett på dagen. På vägen ner tog vi bara en endaste paus. Minns inte längre vad stället hette där vi tog paus men pappa och mamma drack iaf kaffe och jag åt en munk. Klockan sju på kvällen var vi framme i Helsingfors men vi hade dock liite problem hehe att hitta till vårt
hotell eftersom våran kassa GPS visade oss helt fel men efter ett x antal samtal till hotellet vi skulle bo på så ordnade det sig och vi hittade äntligen rätt.
  Efter att ha lastat av sakerna på hotellrummet ville mamma och pappa åka till flygplatsen. De ville se vilken rutt de skulle ta nästa morgon för att på snabbast möjliga sätt komma till flygplatsen så att vi inte skulle behöva stiga upp alltför tidigt. Vi kollade också in var Hilton hotellet som jag skulle stanna på en natt efter att ha kommit hem från språkresan låg och hur man skulle gå från terminalerna för att komma dit. Det var rätt så enkelt att ta sig dit. Vi kollade även in vilken busshållsplats jag skulle gå till och vilken buss jag skulle ta när jag sen efter språkresan skulle ta mig in till Helsingfors järnvägsstation. Efter det åkte vi och handlade lite till mig att äta nästa morgon eftersom jag inte skulle hinna med någon frukost på hotellet och sen åkte vi tbx till hotellet. Vid det laget var jag ganska nervös och spänd inför resan men dock på ett bra sätt. Jag duschade och gick sen och la mig.
Forts. får ni en annan dag. Slänger in två bilder från hotellet vi bodde på.

Lite om Brighton :)

Tänkte att jag skulle ta och börja skriva lite om Brighton. Brighton är en lagom stor stad. På tre veckor lär man känna staden ganska bra men inte alltför bra. Det finns fortfarande ställen i Brighton som jag skulle ha velat utforska lite mer som t.ex the North Lanes där det finns många små spännande shoppar och intressanta matställen. Hann inte gå runt där så mycket under språkresan men men jag får väl ta och göra det när jag återvänder, för det ska jag, nån gång iaf har jag bestämt men jag vet inte när än.
  Gillar du att shoppa är Brighton definitivt rätta platsen för dig om du inte är alltför kräsen det vill säga och bara shoppar dyra märkeskläder. Shoppingutbudet är faktiskt rätt bra och affärer som t.ex Topshop, Primark, River Island, Miss Selfridge, Hollister, Gap, Debenhams, Lipsy, Pineapple Store och New Look finns där för att nu nämna några. Det finns också många bra matställen och cafeer i Brighton som Nandos (alla one direction fans borde veta vad det är för något ställe), YO! Sushi m.fl och det kryllar bokstavligt talat av ställen som serverar goda milkshakes eller smoothies som Starbucks, Costa coffee, American Diner och Moo moo`s milkshakes på Brighton Pier. Ett ställe som man verkligen borde besöka när man är i Brighton är Lick som ligger någonstans i the North Lanes och som serverar frozen yogurt. Det är supergott.
  När man är i Brighton borde man också ta en tur till stranden och Brighton Pier. Brighton beach är en härlig stenstrand. Tänker man besöka Brighton Pier borde man göra det på kvällen eller det tycker iaf jag för då är det så mysigt där. Man kan ta en tur i någon av karusellerna som finns på pieren. I Brighton finns också Sealife Centre som är ett stort aqvarium och Royal Pavilion som är ett museum och Brighton Wheel som nästan är som London Eye fast lite mindre dock.
En bild av Brighton Beach och Brighton Wheel på kvällen med en upplyst Brighton Pier
i bakgrunden.
 Brighton Pier

Back home again! :)

Efter tre helt underbara och fantastiska veckor i Brighton är jag nu hemma igen. Jag har fått vara med om så mycket och jag är en hel drös med erfarenheter rikare. Jag har träffat så många härliga människor från flera olika håll som t.ex Österrike, Spanien, Ryssland och Italien. Vill bara tillbaka. Saknar min värdfamilj (vilken var helt underbar) och som fick mig att känna mig välkommen från allra första stund. Kunde verkligen inte ha haft en bättre värdfamilj. Saknar deras hund Maddy också haha ;). Saknar alla härliga EF ledare (speciellt Miquel som var våran activity leader) och alla lärare och alla härliga EF studenter något enormt också.

Förbered er på många inlägg inom de närmsta dagarna för nu ska ska ta igen all bloggning som jag inte hunnit med nu under dessa fyra veckor jag varit borta. Tänkte att jag kanske skulle ta och göra ett blogginlägg för varje dag som gått på språkresan så att ni får se vad vi gjorde för varje dag. Hur låter det?  Förresten om ni har frågor om min resa eller om någonting annat som har med språkresor att göra så är det bara att fråga på. Svarar som sagt mer än gärna :D <3