10 viktiga fakta som kan vara bra att veta innan man åker på sin språkresa! :)

1. Kom ihåg att kolla så att ditt pass ännu är giltigt en tid före du åker så att du hinner göra ett nytt ifall det skulle ha hunnit gå ut. Ni vet ju att man bara får ha ett pass i ett visst antal år innan man måste förnya det. Vet dock inte riktigt i hur många år man får ha ett pass. Det varierar väl lite skulle jag tro. Mitt pass är iaf bara giltigt i fem år så snart måste jag göra ett nytt ett.

2. Ta gärna med en present till värdfamiljen du skall bo hos. Har de barn kan du ju köpa någonting åt dem. Det behöver inte vara någonting stort eller jättedyrt utan det räcker nog bra med någonting litet, kanske någonting som är speciellt just för vårat land. 

3. Kom ihåg att vara artig mot din värdfamilj och kom ihåg att om du åker till England att använda ordet please. Exempel: t.ex om du sitter vid matbordet och vill att någon skickar mjölken till dig så säg då Can I have the milk please?

4. Kom ihåg att köpa en laddare/adapter som passar i de engelska eluttagen. Glömde att köpa en före jag åkte på min resa så jag blev tvungen att börja leta i telefonaffärerna i Torquay efter en så att jag skulle kunna ladda min telefon hihi.

5. Följ EF:s regler annars kan det hända att du blir hemskickad.

De fem restrerande faktana får ni någon gång i nästa vecka :)


Bild på en engelsk adapter!
      
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?