forts. på frågor/funderingar som man kanske har inför en språkresa

Hur ser skoldagarna ut?
Vi hade så att varannan dag började vi skolan klockan nio och gick till klockan ett ungefär, varannan dag började vi skolan ca 12 och gick till klockan fyra. Om vi hade skola klockan 12 brukade vi ha någon aktivitet före och när skolan började nio så hade vi någon aktivitet efter. Exempel på aktiviteter som vi kunde ha var att åka till stranden och EF:s beachclub, besöka simhallen och simma, town walk osv....

Hur mycket pengar borde man ha med sig?
Beroende på till vilket land man åker så varierar det lite med hur mycket pengar man skall ha med sig, men åker man till England så rekommenderar EF att man skall ha med sig åtminstone 3000-4500 kronor ( ca 300-450 euro) om man är tre veckor. De pengarna skall då räcka till olika aktiviteter som t.ex biobesök, bowling, minigolf och så till shopping, men beroende på hur mycket man har tänkt shoppa så måste man ju ta med pengar enligt det. Tror jag hade med ca 4000 kronor (400 euro) och det räckte bra för mig.

Vad ska man välja international eller classic?
Eftersom det var första gången jag åkte så valde jag classic och då åker man med en grupp med andra svenskar och så har man lektioner med dem också och aktiviteter och ens ledare är också svenska. Så är man lite osäker på engelska och inte så bra ännu eller bara vill vara tillsammans med andra svenskar på sin språkresa så kan man välja classic. Tar man international så har man en engelsk lärare och lektioner och aktiviteter med en grupp bestående av människor från massvis av andra olika länder som t.ex Italien, Frankrike, Italien, Tyskland m.fl. Är man rätt bra på engelska eller vill lära sig språket bra och effektivt så borde man välja international. Om jag skulle åka igen på språkresa så skulle jag nog välja international tror jag eftersom jag nu är mycket bättre på engelska och kan prata bättre och mera, vilket jag inte kunde så bra då när jag åkte till Torquay och därför tyckte jag att det skulle kännas tryggare att åka med andra som talade samma språk som en själv så därför valde jag classic.


En bild från EF lounge där man bara kunde umgås med varandra, spela wii
eller vara på datorn



På väg ner till stranden
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?